PERE IV (dimarts/Arts&Crafts 2n cicle)

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    "Viatgem al japó"
    DIMARTS PERE IV – 2n cicle PRIMÀRIA

    Aquesta setmana hem viatjat al Japó amb els infants grans d’art del Pere IV. Després d’explicar alguns trets més reconeguts d’aquesta cultura, hem volgut treballar els haikús. Uns petits poemes, la majoria d’ells proverbis, que anaven acompanyats d’uns dibuixos els quals els representaven. Aquestes petites il·lustracions es realitzaven amb tinta xina, i ha estat aquesta tècnica i aquest material el que hem volgut mostrar. Amb aquesta pintura, els menuts han pogut aprendre com funciona aquest tipus de pigment. En aquest cas, es basa en una pintura negre que al barrejar-la en aigua s’aclareix i, per tant, es tracta de jugar amb aquest element per a crear il·lustracions en blanc i negre amb els seus contrastos i ombres.
    Per tal de realitzar aquestes composicions hem volgut crear un millor ambient entre els petits. A partir d’exercicis de respiració i relaxació, els hem fet imaginar ambients japonesos, amb els típics arbres de bambú i els seus paisatges muntanyosos. Alhora els hem fet entrar en contacte amb allò que sentien en aquell moment: el soroll d’ocells, del carrer, etc.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    "Treballem el bodegó: un dibuix típic de les belles arts"
    DIMARTS PERE IV – 2n cicle PRIMÀRIA
    IMG-20170210-WA0027.jpgAquesta setmana des de l’activitat d’art hem realitzat amb els més grans del Pere IV un bodegó. Primerament les monitores hem muntat un petit “teatret” damunt d’una taula amb una tela i un focus de llum on hi hem col·locat els objectes a dibuixar.
    IMG-20170210-WA0024.jpgAmb aquesta activitat hem volgut treballar el clarobscur, una tècnica basada en la perspectiva espacial obtinguda mitjançant els contrastos d’ombra que genera una llum. A partir d’aquest joc es pot accentuar el volum de l’obra.
    A més a més, hem treballat el dibuix momentani, és a dir, la realització d’una obra a partir del que trobem i muntem en aquell moment, i per fer-ho encara més proper, les monitores han realitzat uns quants models de bodegó per a que els infants trobessin diferents tipus de models i treballessin diferents posicions i  perspectives dels objectes.
    Finalment hem introduït una nova tècnica: el carbonet. Que permet aprofundir en el món dels dibuixos en blanc i negre a partir dels difuminadors, el guix blanc, que dóna llum, i les gomes de pa, les gomes especials per a esborrar carbonet.
    Així doncs, aquesta setmana els grans del Pere IV han realitzat un treball típic de les belles arts clàssiques. 

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    "Fem un collage de “El petó”"
    DIMARTS PERE IV – 2n cicle PRIMÀRIA

    Un cop ja hem conegut a Gustav Klimt hem volgut aprofundir amb el grup de nois i noies grans del Pere IV una mica més amb aquest artista,  a partir de realitzar una de les seves obres més conegudes: “El petó”. En aquesta obra Klimt representa a una parella molt íntima que es dissolt sobre un fons brillant i extravagant. Les dos figures es troben al final d’una espècie de prat donant-se un petó tendre.
    Tot i així, volíem treballar amb aquesta obra una tècnica que li donés un aire diferent a l’obra: el collage. A partir de col·locar diferents trossos de papers de colors de diaris, revistes, fulls i cartolines els infants han anat construint la seva obra. Primerament han situat l’eix principal de l’obra, els dos enamorats i la muntanya. Aquest primer fet amb colors groguencs i el segon amb verds. Posteriorment han realitzat el fons llampant, imitant al color daurat que tan caracteritzava a Klimt, i finalment, amb una mica més de detallisme les cares dels dos personatges i els detalls de la roba. 
    IMG-20170126-WA0033.jpg

















    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    "Viatgem a Europa i coneixem a Gustav Klimt"
    DIMARTS PERE IV 2n cicle PRIMÀRIA

    20170110_170940.jpgAquest trimestre  amb el grup dels infants del Pere IV ens hem posat a punt per a fer un viatge molt proper per Europa. Així hem pogut conèixer a Gustav Klimt, un artista austríac molt conegut per una de les seves grans obres titulada “El petó”. Klimt, conegut per ser pintor no es va iniciar en aquest camp sinó que primerament fou dissenyador de roba de les classes altes així com dissenyador gràfic, on realitzava cartells d’espectacles teatrals. Posteriorment destacà amb els seus quadres a partir de realitzar unes obres molt vistoses i llampants, amb el seu color daurat predilecte i el seu taronja. La combinació d’elements més realistes amb d’altres més abstractes i geomètrics creaven un contrast en els seus quadres. Les seves composicions han estat molt conegudes per les imatges de tendresa i amor que han suscitat així com també les que mostren les diferents edats de les persones i el cicle de la vida com “L’arbre de la vida”.
    I com ha estat aquest viatge? Amb la màquina del temps. Aquest cop l’hem construït amb una tela gran on els infants s’han posat sota d’ella i a partir de pitjar uns botons l’han posat en marxa. Durant el viatge els infants han aconseguit una imatge de Klimt i quan tothom tenia la seva calia agrupar-se en funció de la imatge.
    A continuació, es formava una rotllana al voltant d’un gran mural. Allà els menuts mostraven la imatge i  la descrivien davant dels seus companys. Els monitors, posteriorment, explicaven una mica en què consistia la imatge de l’obra de Klimt.
    Finalment en el mural es dibuixà entre tots l’arbre de la vida de Klimt a partir d’espirals de carbonet i enganxant les fotografies dels quadres.  20170110_174048.jpg

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    "1r viatge de la màquina del temps...al Perú del s.I !!!"
    DIMARTS PERE IV 2n cicle PRIMÀRIA
     
    En el primer viatge de la màquina del Temps hem conegut els grans dibuixos lineals d'animals que van fer els antics habitants del Perú (al segle I), de la cultura Nazca, al llarg dels enormes camps, anomenats "pampas".

    Els nens i nenes han representat l'animal que més els agrada amb un tipus de dibuix molt lineal, ajudat-se amb uns pals de polo, per a fer les línies ben rectes si s'esqueia. Finalment, li hem donat color amb sorres brillants; aquestes s'enganxen a la línia del dibuix gràcies a una cola transparent que hem aplicat abans amb el pinzell, i la sorra l'hem aplicat tot llençant-la pel damunt com una pluja.
    ...........................................................................................................................................
    "CRAFTY PARTY! Halloween....in english!"
    DIMARTS PERE IV2n cicle PRIMÀRIA

    Halloween it's here and we want to celebrate it with them! So ...in english! We are going to draw, paint and cut a lot of terrorifics guest who wants to celebrate Halloween toghether in the HAUNTED HOUSE... bats, mummys, vampires, pumpkings,....uauauuuuauuauu!!!! So... let's talk in english!

    Aquesta última setmana hem aturat la màquina del temps i hem fet el joc de la casa embruixada, "Haunted House", en anglès. Així hem repassat i conegut nou vocabulari en anglès, sobre la nit de bruixes (vampire,  witch,  mummy...) i de materials i accions de taller d art ("to draw,  to cut, to paint,...). Els nens i nenes havien de picar a una porta o finestra de la cas embruixada i cridar "Trick or treat" plegats.
    Quan la porta s'obria,  els personatges encara no apareixien,... Doncs ells mateixos els havien de dibuixar i pintar segons la fitxa en anglès que se'ls donava,...  "to draw a full moon with a watercolour pencils").
    I així, al final de la classe ens vam poder reunir tots altra cop davant de la casa embruixada i poder fer entrar els personatges per les seves portes... I assistir a la gran Crafty Party de Halloween!!!
    ....................................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................

    "ENGINYERIA CREATIVA!"
    DIMARTS PERE IV – 2N CICLE PRIMÀRIA

    Construïm la Màquina del Temps:

    Per a poder começar els nostres viatges cap a diferents èpoques de la història de l'Art, per així conèixer les seves tècniques artístiques, i cultures diferens a la nostra; hem posat fil a l'agulla i hem contruït la primera màquina del temps amb retalls de teles.
    Ens ha dut força feina, doncs primer calia dissenyar amb llàpis i paper les diferents peces que conformen una màquina del temps, com tots sabeu: necessitem un motor, uns rellotges d'anada i tornada, combustible, cinturons de seguretat, etc.
    En la segona part de la construcció de la màquina hem unit les nostres peces dissenyades amb els retalls de tela d'altres tipus, colors i mides, ...tot un repte per a la imaginació! Però els nostres petits enginyers creatius se n'han fet càrrec i ho han solucionat a base de cola cel·lulosica (o com li diem entre nosaltres: “baba de cargol”, o “moc d'elefant”).

    La monitora ens explica:
    Dissenyem la nostra MÀQUINA DEL TEMPS!


    Hola!
    Aquest dimarts vem començar una de les parts més importants del curs. Com segurament ja sabreu, cada sessió visitarem i descobrirem nous artistes i moviments, però per poder-ho fer necessitem alguna cosa que ens porti fins l'època adequada. A part de la nostra motivació i imaginació, el que necessitem és la nostra màquina del temps! Per tenir-la, primer de tot, l'hem de dissenyar i és el que vem fer mitjançant el dibuix amb llapis.  

    Desprès d'acordar quines eren les parts que havia de tenir la nostra màquina, totes/s es van posar a dibuixar cada un dels elements: motor, rellotge, taula de control, etc. A més de dibuixar, vem aplicar la tècnica de ombrejat i difuminat utilitzant llapis més tous. Uns llapis que pinten més fosc amb els que podem fer diferents tons de gris. Aquest és el resultat de la nostra classe el dimarts al Pere IV:





    Aquest procés no s'acaba aquí, atents a la pròxima classe!

    11/10/2016

    .....................................................................................................

    "Constel·lació de noms al PERE IV!"
    DIMARTS 2N CICLE PRIMÀRIA

    El grup i la monitora

    Aquest any iniciem el curs amb un petit grup de nens i nenes de primària, i la primera sessió l'hem fet junts a l'aula habitual de cada any, la e 5è. La monitora que habitualment portarà el grup es diu Laura, i ve carregada de piles després de fer un llarg viatge a Amèrica del Nord aquest estiu. 

    La Laura, és de les monitores més joves de l'equip, ha participat amb la Creu Roja fent activitats en el projecte d'infància hospitalitzada a la Vall d'Hebron. Combina els tallers d'art d'Arts &Crafts amb els seus estudis de Grau en Psicologia a la UB. A banda, és alumna de fa molts anys de l'"Escola d'Art del Poblenou" (Assoc. d'Art PN); i li agrada molt els viatges llargs on pot conèixer altres punts de vista i pràcticar la llengua anglesa.
     Així doncs és la persona idònia per a ensenyar als nostres alumnes dibuix i tècniques artístiques, així com valors de convivència propis del lleure, i les activitats en anglès que estan previstes per al curs.

    "Constel·lació de noms"

    Per a la primera sessió els monitors han preparat una activitat que ha servit per a dir els nostres noms i presentar-nos al grup; han barrejat aspectes del clàssic joc de presentació del "Cabdell" i les obres de Joan Miró anomenades "Constel·lacions". Així el company que tenia el cabdell de ràfia negra el feia arribar a un company de la taula (normalment a algun company/a que no coneixia) i el/la que ho rebia es presentava al grup tot dient el seu nom, classe, ... i allò que més li agradava, o que li agradaria molt fer, a taller d'art. Quan deien el seu nom rebien la fitxa de la seva lletra inicial i l'enganxaven a la taula just davant d'ells, amb el paper on acabarien dibuixant/escrivint el seu nom tot inventant-se una lletra divertida i artística.



    ............................................................................(curs 2015-16)
     
    L'HOME BAIXANT LES ESCALES DE DUCHAMPAquest artista va revolucionar el món de l'art i de fet el treballarem en vàries ocasions, aquesta és al primera, i ens ha ajudat a entendre millor la seva etapa cubista i de pas hem treballat la figura humana en moviment, tot creant una seqüència.









    MANIFESTOS VANGUARDISTES
     Res millor com jugara  ser un artista per entendre què i com van fer els artistes del passat, per això vam voler dedicar unasessió a crear els nostres propis "-ismes". Ja coneixiem el FAUVISME, el CUBISME, el FUTURISME, i tot just començavem amb el SURREALISME, ...així que han aparegut nous moviments com el "NADALISME", EL "COLORISME", EL "GRAFFITISME", etc.

    Al cap  i a la fi, un joc grupal que ens ha cohesionat molt i ha ajudat a reforçar els conceptes d'història de l'art que voliem transmetre.   
     






    SAMARRETES 
    I a partir d'aquí trobareu les imatges dels processos de treball i de com han anat quedant les samarretes que ens hem personalitzat: primer hem fet el dibuix, després la plantilla, i després hem pintat amb esponja, i finalment els retocs amb pinzell i/o retoladors textils.




     

    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada